RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) BAHASA MELAYU TAHUN 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH)
BAHASA MELAYU TAHUN 4
MATAPELAJARAN
|
Bahasa Melayu
|
TAHUN
|
4 Gemilang
|
MASA
|
8.20 – 9.20
|
TEMA
|
Keluargaku Sayang
|
TAJUK
|
Hargai
Pengorbanan Ibu Bapa
|
FOKUS UTAMA
|
8.1 Aras 1 (i)
Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat
berdasarkan topik.
|
FOKUS SAMPINGAN
|
5.1 Aras 1 (ii)
Menerangkan makna perkataan , frasa dan ayat.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pengajaran murid akan dapat:
1. Memberi makna perkataan berdasarkan kamus.
2. Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
dengan betul.
|
PENGETAHUAN
SEDIA ADA
|
Murid
telah mengetahui maklumat asas tentang ibu dan bapa
masing-masing.
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
i. Ilmu
: Pendidikan Moral
ii. KBT
: KB – menjana idea
KP – muzik
PK – mengaitkan
pengalaman sedia ada
|
SISTEM BAHASA
|
Tatabahasa
- makna perkataan
- ayat tunggal
- ayat
majmuk
Kosa kata
- ilham
- Mengagumi
- Menatang
- Kempen
- mengistiharkan
|
NILAI MURNI
|
Kasih sayang
Bekerjasama
|
BAHAN BANTU
MENGAJAR
( BBM)
|
Radio
Buku teks
Kad
perkataan
Lembaran kerja
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Fasa
|
Isi
kandungan
|
Aktiviti Pengajaran
|
Dan pengajaran
|
Nota
|
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|
Set induksi
(
5 minit )
|
Lagu
‘Kasihnya Ibu ’
(
lirik lihat lampiran )
|
1.
Guru
memperdengarkan
rakaman lagu
‘Kasihnya
Ibu’ kepada
murid-murid.
2.
Guru bersoal
jawab dengan
murid tentang
lagu yang
diperdengarkan.
a) Siapakah yang
perlu kita kasihi
di dalam lagu
tadi?
b) Bagaimana
kamu
menunjukkan
rasa kasih
kamu kepada
ibu?
c) Bagaimana
pula kamu
menunjukkan
rasa kasih
kamu kepada
bapa?
3.
Guru mengaitkan
jawapan murid
dengan tajuk
pembelajaran
hari ini.
|
1.
Murid
mendengar
rakaman lagu
‘Kasihnya Ibu ’.
2.
Murid
menjawab
soalan
daripada
guru.
|
Strategi/teknik:
1.
Mendengar
dan
menghayati
lirik lagu.
2.
Bersoal-
jawab
secara
kelas.
|
Perkembangan
Langkah
1
( 15 minit )
|
Petikan
‘Hargai Pengorbanan Ibu Bapa’.
(
lihat lampiran)
|
1.
Guru
mengedarkan
petikan
yang
bertajuk ‘Hargai
Pengorbanan
Ibu Bapa’.
2.
Guru minta murid
Membaca petikan
secara senyap.
3.
Guru minta murid
Membaca petikan
secara mekanis.
4.
Guru menyoal
murid tentang isi
petikan.
a) Siapakah
orang yang
mula-mula
menyambut
Hari Bapa?
b) Bagaimana
beliau
mendapat
ilham untuk
menyambut
Hari Bapa?
c) Mengapa
Sonata amat
mengagumi
sikap
bapanya?
d) Bagaimana
Encik Smart
menjaga anak-
anaknya?
e) Bilakah Hari
Bapa yang
pertama
disambut?
f) Bilakah pula
Hari Bapa
diistiharkan
disambut
secara rasmi?
|
1.
Murid
membaca
petikan secara
senyap.
2.
Murid
membaca
petikan
secara
mekanis.
3.
Murid
menjawab
soalan
daripada
guru secara
lisan.
|
Strategi/teknik:
1.
Membaca
senyap dan
mekanis.
2.
Bersoal-
jawab
secara
lisan.
|
Langkah
2
(
15 minit )
|
Makna
perkataan
menyambut
ilham
bersempena
mengagumi
tabah
menghargai
kempen
mengistiharkan
|
1.
Guru minta murid
meneliti
dan
menyebut
perkataan
yang
berwarna
merah
berdasarkan
petikan.
2.
Murid diminta
mencari makna
perkataan
daripada
kamus.
3.
Guru dan murid
membincangkan
secara kelas
hasil
yang telah
diperolehi.
4. Guru minta
murid menyalin
perkataan dan
maknanya di
dalam buku
rampaian.
|
1.
Murid meneliti
dan menyebut
perkataan
yang berwarna
merah.
2.
Murid mencari
makna
perkataan
gunakan
kamus.
3.
Murid dan
guru
membincangkan
secara
kelas
hasil yang
telah
diperolehi.
4.
Murid menyalin
perkataan dan
maknanya di
dalam
buku
rampaian.
|
Strategi/teknik:
1.Menggunaka
n kamus.
2.Perbincanga
n
secara
kelas.
|
Langkah
3
(
20 minit )
|
Membina
ayat
-
lembaran
kerja
(
lihat lampiran )
|
1.
Guru
mengedarkan
lembaran kerja.
|
1.
Murid
membina
ayat
berdasarkan
perkataan yang
diberi.
Pengayaan
Murid
menjawab soalan pemahaman berdasarkan petikan.
(
lihat lampiran )
Pemulihan
Murid
melengkapkan ayat berdasarkan pilihan jawapan yang diberi.
(
lihat lampiran )
|
Strategi/teknik:
1.
Aktiviti
menulis.
|
Penutup
(
5 minit )
|
Nilai
murni
-
kasih
sayang
-menghargai
-tanggungjawab
|
1.
Guru minta murid
menyatakan
sifat-sifat untuk
menjadi anak
yang baik.
2.
Guru membuat
rumusan.
|
1.
Murid
menyatakan
sifat-sifat yang
perlu
anak
dalam diri anak
yang baik.
|
Strategi/teknik:
1.
Rumusan
|
No comments:
Post a Comment